Hoe start je een webshop in 9 stappen (2022)

Covid-19 heeft de e-commerce met 5 jaar versneld. Tegelijkertijd vragen oude merken met fysieke winkels, faillissement aan.

De tijd om jouwbedrijf online te brengen was eigenlijk gisteren al.

In 2019 had e-commerce een aandeel van 14,1% in de wereldwijde retailmarkt; Statista voorspelt dat in 2023 22% van alle retailtransacties online zal plaatsvinden. Tijd dus om er op tijd bij te zijn.

In deze beginnershandleiding behandel ik hoe je een bloeiende e-commerce onderneming of webshop kunt opzetten en lanceren.

We zullen alles bespreken wat je nodig hebt om je eigen succesvolle webshop of webwinkel te starten, inclusief:

  • Hoe onderzoek je producten om online te verkopen.
  • Het kiezen van jouwe-commerce business model.
  • Het valideren van jouw product idee.
  • Het registreren en oprichten van jouw bedrijf.
  • Hoe je jouw eigen producten kunt inkopen
  • Het maken van een business plan.
  • Overwegen of je een traditioneel e-commerce platform of een B2B e-commerce platform nodig hebt.
  • Je winkel lanceren
  • Verkeer naar jouw webshop.
  • Verkoop genereren en resultaten meten.

Gezien het feit dat 1 op de 3 werknemers er niet zeker van is dat ze genoeg geld zullen hebben om comfortabel met pensioen te gaan, is het hebben van een eigen webshop zeker een goede optie om je pensioen te vergroten.

Tegen de tijd dat je klaar bent met lezen weet je wat er vooraf nodig is om een succesvolle online winkel te lanceren en te runnen.

Laten we beginnen.

Hoe start je een webshop (stap-voor-stap handleiding)

1. Onderzoek producten om online te verkopen.

Om succesvol te zijn, moet je een van de twee soorten koopwaar verkopen:

  • Een veelgevraagd product in een groeiende niche.
  • Een hoogwaardig basis product waar een grote markt voor is.

Niche-producten

Nicheproducten bedienen een zeer specifieke consumentenbasis. In plaats van honderd verschillende productlijnen, kies je één product van hoge kwaliteit – misschien met meerdere varianten – en ontwikkel je een gerichte marketingstrategie. Omdat ze exclusief en gewild zijn, zijn nicheproducten doorgaans niet prijselastisch en hebben ze doorgaans vrij hoge winstmarges.

Nicheproducten kunnen uniek zijn (een gehaakte sjaal of een stuk handgemaakt beeld) of in kleine oplage (handgemaakte lederen tassen, seizoensgebonden producten).

Het kunnen ook ondernemingen zijn die maar één product maken, zoals Dopplr bijvoorbeeld, dat alleen zelfreinigende waterflessen maakt (en een beperkt aantal accessoires). De klanten van Larq zijn ongelooflijk gepassioneerd, en ze zijn bereid om meer dan gemiddeld te betalen voor een product van goede kwaliteit.

Basisproducten

Basisproducten zijn digitale of fysieke producten waar veel vraag naar is of die onmisbaar zijn, en die een brede bestaande consumentenbasis hebben. Kortom: het zijn dingen die iedereen nodig heeft. Een goed voorbeeld hier van zijn bijvoorbeeld de producten van Dekbed-discounter. Het is dan ook de belangrijkste reden waarom oprichter Niels Verweij voor dit product gekozen heeft, na diverse mislukkingen met andere producten. Over de hele linie maken standaardproducten het merendeel uit van de B2C e-commerceverkoop. Ze zijn gangbaar en de concurrentie is hevig, dus passen webwinkels hun prijzen vaak aan om de concurrentie voor te blijven.

Alle soorten producten worden gecommercialiseerd: opladers, steelpannen, sportschoenen, softwareprogramma’s, kleding, kinderspeelgoed, noem maar op. Interessant is dat commoditisering meestal begint met een echt innovatief product, dat populair wordt; andere bedrijven beginnen het oorspronkelijke product te imiteren en vormen rivaliteit. Het schoenenbedrijf Hush Puppies en het technologiebedrijf Fujitsu zijn twee bedrijven op de markt voor gecommoditiserende producten.

Veel succesvolle e-commerce start-ups verkopen een mix van niche- en basis producten. Hun nicheproducten zorgen ervoor dat ze opvallen, terwijl de geselecteerde basisproducten volume toevoegen aan hun e-commerce winkels. Neem bijvoorbeeld diverse verpakkingsbedrijven. Hun nichedienst is verpakkingsontwerp op maat, en ze verkopen ook een reeks standaardverpakkingsproducten.

Hoe kies je jouw producten?

Misschien heb je al een volstrekt uniek idee of misschien ben je een uitvinder of een ontwerper met een werkend product. Als dat zo is, geweldig. Zo niet, maak je geen zorgen; je hoeft niet met het volgende baanbrekende product te komen om een succesvolle e-commerce webwinkel te beginnen.

In plaats van je zorgen te maken over baanbrekende innovatie, moet je jezelf afvragen wat de klanten willen en belangrijk vinden en wat je hen kunt bieden.

De volgende tips kunnen je helpen om een goed nicheproduct te bedenken en te kiezen waar je vervolgens een webwinkel mee kunt starten:

  • Elk probleem heeft een oplossing: Innovatie begint vaak thuis. Kun je verkoopbare oplossingen (producten of diensten) bedenken om problemen op te lossen die je regelmatig tegenkomt?
  • Vind jouw passie: Je staat op het punt om veel tijd en moeite te steken in je nieuwe webshop, dus je moet ervoor zorgen dat het gebaseerd is op iets waar je geïnteresseerd in kunt blijven.
  • Zoek het branding potentieel uit: Branding is van vitaal belang in e-commerce. Hoe ga je jouw product branden? Wie zal jouw doelgroep zijn
  • Guilty pleasures zijn een feit: mensen geven veel geld uit aan dingen waar ze van houden. Als je de passies van consumenten kunt aanboren met een sterk product, zul je vrijwel zeker een klantenbestand opbouwen.
  • Blijf uitkijken naar kansen: De meest succesvolle ondernemers zijn voortdurend op zoek naar gaten in de markt. Let op maatschappelijke bewegingen en je zult consumententrends zien voordat ze ooit werkelijkheid worden.
  • Stap vroeg op de trend-trein: Over trends gesproken – als je een aantrekkelijke producttrend opmerkt, stap er dan vroeg in. Hoe eerder je jezelf op een opkomende markt begeeft, hoe groter de kans dat je als een van de grondleggers van de branche/markt wordt gezien. “Authentieke” merken/winkels hebben vaak meer aanzien en krijgen dus gemakkelijker klanten.
  • Spot niche markten: We noemden Doppler al eerder omdat het zo’n goed voorbeeld is van een niche idee. Doppler verhelpt het probleem van overtollige plastic flesjes en kreeg daardoor veel investeerders aan boord. En dat slechts met 1 product.

Hopelijk hebt je een shortlist van producten of diensten als je klaar bent met brainstormen. Als dat zo is, probeer dan de belangrijkste concurrenten voor elk product te identificeren. Als er teveel concurrenten zijn, ga dan door met het volgende product. Net zo lang tot je een veelbelovend product in een goede niche hebt met weinig concurrenten.

2. Kies jouwe-commerce business model.

Je weet nu wat je wilt verkopen. Nu moet je nog uitzoeken waar je het wilt verkopen. Er zijn 4 belangrijke businessmodellen in de e-commerce: business to consumer, business to business, consumer to business, en consumer to consumer. Laten we elke soort eens nader bekijken:

Business to Business (B2B)

B2B e-commerce bedrijven verkopen producten aan andere bedrijven. Soms is de zakelijke koper ook de eindgebruiker (kantoorbenodigdheden, technologie of meubilair). Bij de meeste B2B-transacties gaat het echter om groothandelaren in voorraden, onderdelen of grondstoffen.

Over het algemeen hebben B2B e-commerce ondernemingen langere verkoopcycli. De verkoop van orders met grote bedragen kan maanden duren omdat voor complexe verkopen vaak goedkeuring van meerdere personen nodig. In ruil voor geduld krijg je orders met een hoge waarde en terugkerende aankopen.

Business to Consumer (B2C)

Eenvoudig gezegd is B2C de traditionele e-commerce voor de detailhandel. Je klanten zijn gewone mensen, en je verkoopt producten of diensten tegen detailhandelprijzen. Sommige B2C-bedrijven verkopen fysieke producten, terwijl andere computersoftware of smartphone-apps verkopen. Weer anderen verkopen verschillende soorten abonnementen.

B2C e-commerce heeft een korte verkoopcyclus omdat de transactiewaarde over het algemeen niet zo hoog is. Bij de meeste transacties gaat het om één consument en niet om een hele directie. B2C-bedrijven hebben over het algemeen lagere gemiddelde orderwaarden (AOV’s) dan B2B-bedrijven, maar zij realiseren een groter aantal verkopen. En massa is kassa!

Consument naar bedrijf (C2B)

C2B is klinkt misschien raar, maar het is een echt bedrijfsmodel. In een consumer-to-business-situatie verkopen consumenten goederen en diensten rechtstreeks aan bedrijven. je kunt dit bedrijfsmodel aan het werk zien op freelancesites, waar bedrijven zelfstandigen inhuren om verschillende projecten uit te voeren.

Van consument tot consument (C2C)

C2C-bedrijven verbinden consumenten met andere consumenten. Zij verkopen producten of diensten aan andere mensen verkopen. Voorbeelden zijn veilingbedrijven, zoals eBay en online advertentiesites, zoals marktplaats.

Een bedrijfsmodel bepaalt de structuur van jouw bedrijf; verdienmodellen brengen het meeste op. Ook wel bekend als methoden voor het leveren van waarde, bepalen verdienmodellen jouw benadering van voorraadbeheer. Hier zijn andere populaire opties:

Direct aan de consument (D2C)

Direct to consumer-merken verkopen goederen aan consumenten zonder tussenkomst van een tussenpersoon. Sommige van hen produceren hun producten zelf, terwijl andere een distributieketen opzetten en het productieproces uitbesteden. D2C-bedrijven maximaliseren hun winstmarges door producten in het grote aantallen verkopen.

Omdat ze rechtstreeks communiceren met en verkopen aan consumenten, behouden D2C-bedrijven veel controle over de klantervaring (CX). Als gevolg daarvan hebben zij de neiging om snel te groeien en een loyaal klantenbestand op te bouwen.

Dropshipping

Dropshipping is een interessant e-commerce business model: je verkoopt een selectie van producten op jouw site als een retailer, terwijl jouw dropshipping leverancier de producten op voorraad heeft en zorgt voor de verzending naar jouw klant. Hij doet dit dan uit jouw naam. Al hoewel je niet zoveel controle hebt over het hele leveringsproces, is het een goede manier om uit te testen of nieuwe product ideeën een grote investering waard zijn. Zo kun je het eerst proberen voordat je zelf eventueel alles opzet en in voorraad neemt.

Abonnementsdiensten

Abonnementsdiensten veranderen eenmalige klanten in terugkerende klanten door speciale prijzen aan te bieden voor terugkerende bestellingen. Denk maar aan de maaltijdboxen, of Boldking.

Groothandel

Groothandelaren verkopen bulkhoeveelheden goederen aan andere bedrijven tegen prijzen die lager zijn dan de detailhandelsprijzen. Hun klanten verkopen deze producten door of gebruiken ze om eindproducten te maken. Als je voor een bedrijfsmodel als groothandelaar kiest, overweeg dan om jouw doelgroep te verdelen in grote en kleine bedrijven.

White Label en huismerk

White labeling en private labeling klinken gelijkaardig, maar het zijn eigenlijk twee verschillende bedrijfsmodellen. In een white label business model, breng je jouw logo aan op generieke goederen van een distributeur. In een private label business model, huur je een fabrikant in om een product exclusief voor je te maken. Beide methoden besparen tijd maar private labeling is duurder dan white labeling. In beide gevallen besteed je meer energie aan marketing en innovatieve ideeën bedenken dan aan ontwerp en productie.

Fulfillment door Amazon (FBA) of Bol.com

Bedrijven die kiezen voor Fulfilment by Amazon (FBA) of Fulfilment door Bol.com dragen in feite de verantwoordelijkheid voor opslag en verzending over aan Amazon of Bol.com. Je goederen gaan naar een fulfillment center waar ze voor je worden opgeslagen en verstuurd. Er zijn kosten aan verbonden, maar je hebt zelf geen magazijn nodig en je hoeft zelf niks te verzenden. Bol.com of Amazon neemt de verantwoordelijkheid als er iets misgaat tijdens het verzendproces.

Een ander voordeel hiervan is dat je geen eigen website hoeft te bouwen en te onderhouden. Dit scheelt ook enorm in de kosten.

3. Valideer jouwproductidee en richt je op jouwdoelmarkt.

In dit stadium is het van vitaal belang marktonderzoek uit te voeren om er zeker van te zijn dat je een goed productidee hebt. je moet ook een of meer buyer persona’s creëren, die je later zullen helpen om doelgerichte marketingstrategieën op te stellen. Marktonderzoek is niet zo moeilijk als je misschien denkt. En buyer personas zijn erg leuk om te maken. Ik ga het voor je uitleggen.

Marktonderzoek

Marktonderzoek klinkt als iets waarvoor je een gespecialiseerd bedrijf moet inhuren. Dat kan maar het is niet al te moeilijk om zelf informatie te verzamelen. Het enige wat je nodig hebt, is een strategie en de juiste hulpmiddelen. Hier zijn drie van de meest effectieve manieren om meer te weten te komen over jouw markt en doelgroep.

Consumentenenquêtes houden

Enquêtes gebruiken goede ouderwetse vragen om informatie van consumenten te verzamelen. Een van de snelste manieren om een e-maillijst op te bouwen is via sociale media: maak gewoon een pagina voor jouw nieuwe bedrijf en bied incentives aan voor mensen die jouwenquête invullen (10% korting op een toekomstige aankoop, of deelname aan een loting). Betaalde advertenties in sociale media kunnen je helpen een specifiek publiek te bereiken en verkeer naar jouw pagina te leiden.

Diverse fantastische marketingtools, waaronder SurveyMonkey en QuestionPro, maken het genereren van enquêtes eenvoudig. Meld je aan, maak een vragenlijst en e-mail deze naar jouw potentiële klanten.  Zorg ervoor dat je het percentage geopende e-mails bijhoudt en gebruik de gegevens die je met jouw enquête verkrijgt om een beeld te krijgen van jouw klantenbestand.

Vraag jezelf af welk soort informatie je van consumenten nodig hebt, en stel jouw vragen naar aanleiding hiervan op.

Hier zijn een paar demografische onderwerpen om je op weg te helpen:

  • Burgerlijke staat
  • Aantal kinderen
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Inkomen van het huishouden
  • Opleidingsniveau

Vergeet niet om ook psychografische gegevens te verzamelen. Psychografische gegevens geven inzicht in waarom consumenten beslissingen nemen. Het is de informatie over de houding, overtuigingen en waarden van een persoon die je helpt te begrijpen hoe zij de wereld zien.

Je kunt psychografische enquêtevragen opnemen over:

  • Muzikale smaken
  • Keuzes in levensstijl
  • Aspiraties en levensdoelen
  • Normen en waarden
  • Toekomstdoelen

Stel gerichte vragen over jouw bedrijfsidee en vraag de deelnemers of zij jouw producten of diensten zouden willen afnemen of dat ze deze juist zouden aanpassen voordat ze interesse zouden hebben.

Interview Consumenten

Organiseer indien mogelijk telefonische of zoominterviews met sommige van jouw deelnemers aan de enquête. Eén-op-één interviews kunnen je helpen specifieke vragen meer in detail te beantwoorden. Je kunt in de enquete een vraag opnemen waarbij je hen vraagt of je hen eventueel mag bellen naar aanleiding van hun antwoorden. Laat deelnemers die negatief antwoorden niet links liggen, want zij kunnen waardevolle feedback geven die jouw bedrijf beter zal maken.

Stuur de geïnterviewden een paar dagen voor je met ze gaat praten een e-mail met een lijst van vier of vijf vragen. Ze zullen betere antwoorden geven als je hen de tijd geeft om na te denken, in plaats van hen ter plaatse te dwingen. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk aantekeningen maakt tijdens elk gesprek.

Focusgroepen creëren

Focusgroepen kunnen rommelig zijn, maar ze leveren vaak goede ideeën op. Als je goede mensenkennis hebt en verschillende consumenten uit je doelgroep wilt samenbrengen voor een brainstormsessie, doe dit dan. Je kunt dit fysiek doen of via een videochat-app, zoals Zoom of Skype.

Dominante personages hebben de neiging focusgroepen uit balans te brengen, wat leidt tot scheve ideeën, dus betrek een onpartijdige en diplomatieke moderator bij het gesprek.

Creëer koperspersoonlijkheden (buyer persona’s)

Je hebt informatie verzameld via enquêtes, interviews en een focusgroep. Nu is het tijd om al die gegevens om te vormen tot een echte potentiële klant. Buyer persona’s maken marketing eenvoudiger omdat ze je “droomklanten” geven waarop je zich kunt richten. Zo krijg jij je doelgroep beter in kaart. En het wordt ook ‘tastbaarder’.

Om te beginnen met het maken van een buyer persona:

  • Geef elk profiel een bijnaam – “Berend de Accountant” of “Marieke de Makelaar”, als het maar omschrijft wie er binnen dat profiel passen.
  • Voeg een foto bij om je personage meer herkenbaar te maken.
  • Voeg een set demografische gegevens toe aan elk profiel.
  • Vul elke persona aan met psychografische weetjes.

Stel dat je een reeks op maat gemaakte buitensportartikelen verkoopt kampeeruitrusting van hoogwaardige kwaliteit.

Uw kopersprofielen kunnen er ongeveer zo uitzien:

  • “Berend de Accountant” is Berend Brand, een 32-jarige ongehuwde huiseigenaar. Berend komt oorspronkelijk uit Utrecht, woont nu in Gelderland maar wil ooit met pensioen gaan in Limburg. Hij heeft een universiteitsdiploma, werkt als accountant bij een groot bedrijf en verdient zo’n 50.000 euro per jaar. In zijn vrije tijd houdt hij van skiën en bergbeklimmen met vrienden. Hij spaart liever voor materiaal van goede kwaliteit dan dat hij zuinig is met goedkoop materiaal, want hij wil dat zijn uitrusting jarenlang meegaat.
  • “Marieke de Makelaar is een 51-jarige getrouwde moeder van drie tienerkinderen. Haar man is huisarts. Ze woont in Zuid-Holland en werkt voor klanten met vele geld. Hiermee verdient ze zo’n 120.000 euro per jaar. Elke zomer gaat ze met haar man en kinderen op een lange kampeertrip, bij voorkeur naar het buitenland. Ze wil de nieuwste en beste uitrusting en vindt het niet erg om zoveel uit te geven als nodig is.

U kunt jouw buyer persona (of persona’s) zo eenvoudig of complex maken als je wilt, maar houd ze relevant en tactisch.

4. Creëer jouw bedrijfsstructuur en richt je bedrijf op

Om echt van start te gaan moet je een bedrijfsstructuur kiezen en jouw bedrijf registreren. In de meeste gevallen zal dit een eenmanszaak zijn. Als je verwacht heel veel winst te maken (meer dan 100.000 euro) dan kan het interessant zijn een BV op te richten. Doe je het met meerdere personen, kies dan een VOF. Laat je adviseren door je accountant.

Eenmanszaak

Dit type bedrijfsstructuur is ideaal voor zelfstandigen die zich niet als BV willen registreren bij de KVK. Tegenwoordig kan dit zelfs online. Een andere mogelijkheid is om een afspraak te maken bij een lokaal KvK kantoor. Kijk daarvoor op www.kvk.nl.

De opzet van een eenmanszaak is simpel maar  er zijn een paar grote nadelen aan de eenmanszaak. Ten eerste, als jouwbedrijf failliet gaat, zijn jouw persoonlijke bezittingen niet beschermd onder de voorwaarden van een eenmanszaak. Ten tweede ben je inkomstenbelasting plichtig, die stijgt naarmate jouwinkomsten stijgen. De oplossing voor beide problemen? Kies een andere bedrijfsstructuur.

Besloten vennootschap

Als je een BV opricht, dan beperk je jouw persoonlijke aansprakelijkheid door jouw eigen activa te scheiden van de activa van jouw bedrijf. Ook dit kun je bij de KvK doen. Dit kan als je alleen bent, maar ook wanneer je met meerdere oprichters bent.

Vennootschap onder firma

De vennootschap onder firma is wanneer je met meerdere mensen onderneemt. Dit is eigenlijk de eenmanszaak maar dan voor meerdere personen. Je blijft dus wel persoonlijk aansprakelijk, dit in tegenstelling tot de bv.

Branding van jouw bedrijf

Bedrijfsbranding is een onderwerp op zich maar ik zal het hier kort toelichten. Om jouw bedrijf herkenbaar te maken en merkbekendheid te creëren, moet je met een logo en huisstijl komen die je overal doorvoert.

U kunt zelf een logo ontwerpen, maar je kunt ook een beroep doen op een freelance ontwerper voor een professioneel resultaat.

In beide gevallen, let op het volgende bij de branding van jouw bedrijf:

  • Relevantie: jouw logo moet doelgericht zijn; het moet klanten direct vertellen wat jouw merk te bieden heeft.
  • Eenvoud: Word niet te slim of te complex. Klanten moeten jouwlogo kunnen onthouden.
  • Veelzijdigheid: Je hebt een logo nodig dat je kunt gebruiken op je site of op een billboard. Het moet vergroot en verkleind kunnen worden zonder aan herkenbaarheid in te leveren.
  • Uniekheid: jouw logo moet uniek genoeg zijn dat consumenten het associëren met jouw bedrijf. Denk maar aan de logo’s van McDonalds of aan die van automerken.

De beste logo’s ter wereld zijn onmiskenbaar, zelfs als je alle ondersteunende tekst weghaalt. Zelfs peuters herkennen de Gouden Bogen van McDonald’s soms al van een halve kilometer afstand.

Als je eenmaal een logo hebt waar je tevreden mee bent, gebruik dan de kleuren om de rest van jouw visuele branding te beïnvloeden, inclusief het ontwerp van jouw website, huisstijl, verpakkingsmateriaal, marketing e-mails en advertenties.

5. Hoe je producten voor jouw e-commerce winkel kunt kopen en produceren.

Het is tijd om wat specifieker in te gaan op de methoden voor het verkrijgen van producten waarover we in de sectie bedrijfsmodellen hebben geschreven. Er zijn drie belangrijke manieren om producten te betrekken: eigen productie, via groothandelaar of fabrikant, en dropshipping. Veel online retailers combineren deze methoden om een evenwichtige inkomstenstroom te bereiken.

Doe-het-zelf producten of diensten

Mensen maken en verkopen al duizenden jaren dingen. Vroeger reisde men hele werelddelen door om in andere landen producten te verkopen maar tegenwoordig kun je handgemaakte artikelen wereldwijd verkopen via het internet.

De opstartkosten voor een doe-het-zelf bedrijf zijn over het algemeen laag, maar je steekt er wel veel van je eigen tijd in. Aan de andere kant heb je volledige controle over het productieproces en de UX (klantexperience), en kun je ontwerpen ter plekke aanpassen als producten niet optimaal presteren.

Wanneer je jouw bedrijf uitbreidt, kun je besluiten een samenwerking aan te gaan met een productiebedrijf om via massaproductie artikelen te maken.

Als je de doe-het-zelf route kiest, vergeet dan niet:

  • Zorg voor een betrouwbare bevoorradingsketen voor bronmaterialen.
  • Bepaal van tevoren de verzendmogelijkheden; ga je een transporteur of fullfilmentcenter inhuren of ga je zelf versturen?
  • Bepaal je productietijdlijn.
  • Denk na over waar je je inventaris gaat opslaan (huur een bedrijfshal).

Groothandelaar of fabrikant

Als je klaar bent om producten op grotere schaal te maken en te verzenden, kunt je overwegen om een groothandelaar of een fabrikant als productbron te gebruiken. Laten we beide opties wat meer in detail bekijken:

Groothandelaren

Groothandelaren verkopen merkartikelen in bulk. Zij verkopen ook white-label producten in bulk. je brengt jouw merk aan en verkoopt generieke producten door aan jouw klanten.

Als je jezelf liever concentreert op de marketing en de schaalvergroting van jouwbedrijf in plaats van op productontwikkeling, kunt je tijd en geld besparen met een groothandelaar.

Fabrikant

Als je een productprototype hebt of je wilt je doe-het-zelfzaak opschalen, kun je samenwerken met een fabrikant. Via Alibaba.com kun je veel potentiële fabrikanten vinden.

Sommige fabrikanten helpen ondernemers bij het creëren van nieuwe producten en beheren het ontwikkelingsproces van begin tot eind.

Als je besluit met een groothandelaar of een fabrikant te werken, overweeg dan het volgende:

  • Lees de referenties van het bedrijf.
  • Vraag een schatting van de productiekosten.
  • Vraag naar de minimum bestelhoeveelheden.
  • Zorg voor een schatting van de productietijd.
  • Bespreek bulkkorting
  • Bestudeer contracten zorgvuldig.
  • Informeer naar garanties en after-sales ondersteuning.

Dropshipping

Als je geen eigen product of productidee hebt en je liever niet wilt werken met een fabrikant of geen zin hebt om zelf voorraad te houden dan kan dropshipping voor jouw de beste oplossing zijn.

Wanneer je samenwerkt met een dropshipping leverancier, wordt je een tussenschakel. je vermeldt de koopwaar van de groothandelaar op jouw site, en de leverancier pakt producten in en verzendt bestellingen vanuit jouw naam.

Dropshipping heeft een lagere winstmarge dan white-label of private-label verkoop, maar het is een snel en gemakkelijk business model. Sommige bedrijven combineren dropshipping met eigen productie. Op die manier kunnen ze hun assortiment snel en laagdrempelig uitbreiden. Bijvoorbeeld, een kunstenaar die unieke schilderijen verkoopt zou ook standaardwerken via een dropshipleverancier kunnen aanbieden in zijn webshop.

6. Maak jouwe-commerce business plan.

Neem de tijd om over de toekomst na te denken voordat je in het diepe springt. Ruwweg 50% van de nieuwe bedrijven gaat binnen 5 jaar failliet of stopt omdat ze geen goede planning hebben.

Het schrijven van een businessplan kan je een beter inzicht geven in jouw unieke aanbod, jouw bedrijf en zal je op die manier helpen om klaar te zijn voor de toekomst.

  • Vind de middelen die je nodig hebt om jouw bedrijf te runnen.
  • Zoek uit wat je concurrenten doen en van plan zijn
  • Kansen spotten op de markt.
  • Identificeer jouw doelgroep en je eventuele submarkt (niche).
  • Visualiseer en plan de toekomst van jouw bedrijf.

Businessplannen bestaan meestal uit ten minste zeven delen. je kunt de volgende opzet gebruiken om jouw eigen bedrijfsplan uit te schrijven:

Samenvatting

Een samenvatting vat jouwb edrijfsidee samen in een paar alinea’s, ga uit van maximaal 1 A4 tekst. Het staat als eerste in je business plan en vertelt de lezers over:

  • Wat jouw bedrijf doet.
  • De zakelijke doelstellingen.
  • De producten of diensten die je verkoopt.
  • Je niche en doelgroep
  • Je verkoopkanalen.
  • Je businessmodel en verdienmodel

De samenvatting schrijf je pas als je de rest van je businessplan af hebt. Dit geeft je de kans om alle andere delen van je business plan te verwerken in deze samenvatting voordat je een samenvatting geeft.

Bedrijfsoverzicht

Hier geef je de lezers een echt grondig bedrijfsoverzicht. Dit gedeelte begint met de naam van jouw bedrijf en alle andere belangrijke gegevens van je bedrijf (rechtsvorm, adresgegevens, internetgegevens).

Daarna schrijf je een kort missie statement en vervolgens beschrijf je de visie voor het bedrijf. Schrijf wat achtergrondinformatie over je bedrijfsidee en je unieke en onderscheidende punten. Sluit dit stuk af met een lijst van je belangrijkste concurrenten en waar zij goed in zijn.

Marktanalyse

In het gedeelte over de marktanalyse kunt je laten zien wat je weet over jouw doelgroep. Veel bedrijfseigenaren beginnen met de resultaten van een SWOT-analyse (strengths, weaknesses, opportunities en threats). Daarna volgt de concurrentieanalyse.

Concurrentieanalyses helpen je jouw concurrenten te begrijpen, zodat je (snel) terrein kunt winnen op de markt.

Je doet dit door de concurrenten te identificeren en op te sommen:

  • Domeinnaam en hoeveelheid websiteverkeer.
  • Bedrijfsmodel en productkenmerken.
  • Prijsstrategie voor producten.
  • Missiestatement en visie.

Dit deel wordt afgesloten met een paragraaf waarin je beschrijft hoe je van jouw bedrijf een leider in de sector denkt te maken.

Je kunt dit op drie manieren doen:

  • Klanten segmentatie: Je zult producten van hoge kwaliteit aanbieden in een trendy nichemarkt.
  • Kostenleiderschap: jouw producten zijn goedkoper dan die van jouw rivalen.
  • Differentiatie: je biedt een uniek product of een veel betere versie van een product van de concurrent.

Producten en Diensten

Dit is waar je in detail treedt over jouw product of dienst. Vertel de lezer meer over de producten die je verkoopt of de dienst die je levert. Als je veel verschillende producten verkoopt schrijf dan in algemene bewoordingen over jouw producten en waarom jouw bedrijf zich onderscheidt van de andere bedrijven in de branche.

Marketingplan

In dit deel vertel je de lezers over jouw marketingstrategie(ën). Je begint met een specificatie van jouw marketingbudget en gaat verder met een lijst van de marketingkanalen die je van plan bent te gebruiken om het bedrijf te promoten. Marketingkanalen zijn in twee hoofdcategorieën te verdelen:

  • Organische marketingkanalen: Zoekmachine optimalisatie (SEO) tactieken, content marketing, social media pagina’s, en blogs zorgen voor organisch verkeer naar jouw website. Organische marketing kanalen zijn goedkoop, bouwen waarde op na verloop van tijd, zijn duurzaam en helpen je vooral de naamsbekendheid te verhogen.
  • Betaalde marketingkanalen: Betaalde marketingkanalen leveren snel resultaten op, waardoor ze een aantrekkelijke keuze zijn voor bedrijven die snel bekendheid willen vergaren. Het is echter wel realitief duur. Pay per click (PPC) advertenties, social media advertenties, influencer marketing en affiliate marketing kosten allemaal geld, maar ze leveren vaak doelgerichte klanten op. Kijk en onderzoek echter wel of dit voor jouw product ook zo is.

Plan voor operationele zaken, distributie en logistiek

De operationele en logistieke plannen omvatten alles wat je nodig hebt om jouw bedrijf fysiek te runnen. Kantoorruimte, software, techniek, apparatuur, personeel en opslagbehoeften vallen allemaal onder deze categorie.

Vergeet niet om details op te nemen over:

  • Hoe krijg je alles aangeleverd.
  • Het productieplan.
  • Verzend- en leveringsopties.
  • Waar je de inventaris gaat opslaan.

Dit onderdeel van jouw ondernemingsplan helpt investeerders inzicht te krijgen in de dagelijkse uitgaven die verband houden met het runnen van het bedrijf.

Financieel plan

Je zult kapitaal nodig hebben om jouw e-commercebedrijf op te starten. Als je zelf geen (spaar)geld hebt zuj je een investeerder of een lening nodig hebben om te beginnen. Je moet potentiële geldschieters ervan overtuigen dat je met geld kunt omgaan en dat je jouw bedrijf winstgevend kunt maken.

De meeste financiële plannen omvatten:

  • Een resultatenrekening: Een uitsplitsing van alle inkomsten en al uitgaven over een bepaalde periode.
  • Een balans: Een lijst van al jouw activa en passiva, met het eigen vermogen van de aandeelhouders.
  • Een kasstroomoverzicht: Een inkomsten- en uitgavenoverzicht, dat aangeeft wanneer er geld binnenkomt en wanneer het wordt uitgegeven.

Met het juiste businessplan is het veel gemakkelijker investeerders te vinden en jouw bank te overtuigen de door jouw aangevraagde lening goed te keuren.

7. Bouw jouw webshop

Je hebt jouw productideeën getest en gevalideerd, het bedrijf opgericht en een bedrijfsplan geschreven. Nu is het eindelijk tijd om uw website te bouwen. De meeste online retailers en groothandelaren kiezen voor SaaS-platforms (Sales as a Service) omdat ze eenvoudig in gebruik zijn en tools bieden voor het bouwen van websites en e-commerce platforms.

Er bestaan heel wat SaaS-aanbieders. Sommige zijn beter dan andere. Voordat je er een kiest, kun je het beste beginnen met een gratis proefversie om de functies uit te proberen.

Vergeet niet naar de volgende kenmerken te kijken wanneer je een keuze maakt voor een e-commerce platform:

  • Domeinnaam hosting.
  • Uitstekende snelheid en uptime.
  • Een goede website bouwer / software.
  • Gratis en gebruiksvriendelijke thema’s.
  • Responsive website ontwerp.
  • Een app store vol betrouwbare plugins.
  • Volledig PCI-conform.
  • Ingebouwde SEO tools en volledig aanpasbare URL’s.
  • Promoties, kortingen, analyses, en andere e-commerce marketing functies.
  • Klantenondersteuning via telefoon, e-mail en live chat.
  • Een onbeperkte productcatalogus.
  • Geen of lage transactiekosten en lage verwerkingskosten voor online betalingen.

BigCommerce

Ongetwijfeld het beste SaaS platform dat er is: BigCommerce heeft een reeks van niveaus van Standard tot Enterprise. Alle BigCommerce plannen omvatten thema’s van hoge kwaliteit, een responsieve mobiele-ready website, meerdere verkoopkanalen, onbeperkte opslag, onbeperkte bandbreedte, en professionele analytics.

Als je aanmeldt voor het Pro pakket, krijg je toegang tot een aantal extra functies, waaronder aangepaste SSL, segmentatie tools, en abandoned cart functie (mail klanten die zonder afrekenen je website hebben verlaten maar wel wat in hun winkelmandje hebben gelegd). BigCommerce’s uitstekende klantenservice is een ander groot pluspunt. Door alle niveaus kun je opschalen wanneer nodig. Dus dit is een voordeel voor groeiende bedrijven. En dat wil je toch zijn?

Als je je website met wordpress bouwt dan kun je hun plugin gebruiken: BigCommerce voor WordPress dat is een concurrent en alternatief voor WooCommerce.

BigCommerce krijgt mijn hoogste aanbeveling voor middelgrote tot grote bedrijven. Daarnaast kun je 15 dagen gratis gebruik maken van hun software. 

Aan de slag met BigCommerce.

Probeer BigCommerce

Wix

Wix is erg populair bij kleine bedrijven en heeft een goed aanbod van zorgvuldig ontworpen sjablonen, SEO-tools, een eenvoudig te gebruiken WYSIWYG-editor, plus een aantal promotie- en kortingscode opties. Het opzetten van een website is een fluitje van een cent en je kunt een site bouwen in minder dan een uur. Het maakt gebruik van een drag-drop systeem zoals we dat bijvoorbeeld ook kennen van Weebly.

Wix heeft een geïntegreerde winkel-bouwer tool en je kunt de ingebouwde productgalerijen gebruiken om producten of diensten op een aantrekkelijke manier te rangschikken. Andere functies zoals een veilige kassa, 24/7 klantenondersteuning, en meerdere betalingsgateways maken Wix een goede keuze voor bedrijven met een beperkte productcatalogus.

Begin met een gratis proefversie van Wix.

Probeer Wix

Shopify

Shopify is een e-commerce gigant. En ook opkomend in Nederland. Ze worden vooral heel veel gebruikt voor dropshipping winkels omdat integraties en winkel setup snel en gemakkelijk is. Een oude naam en vertrouwde naam, Shopify werd gelanceerd in 2004 en werd een al snel een grote speler. Voordelen van het platform zijn onder andere het herstel van verlaten winkelwagens, gratis SSL, marketingtools en een goede klantenservice.

Shopify heeft wel een paar nadelen. Om te beginnen ben je beperkt tot 100 productvarianten, dus als je een grote catalogus hebt met meerdere productopties (maat, materiaal, kleur, etc.), dan is Shopify misschien niet geschikt voor jou.

SEO is ook een kleine tekortkoming. Je kunt niet je eigen linkstructuur opzetten, dus je zit vast aan hun eigen structuur.

Over het algemeen is het echter wel een geweldige, eenvoudig te gebruiken e-commerce website tool die het beste is voor kleine verkopers en dropshippers.

Ga aan de slag met een gratis proefversie van Shopify.

Probeer Shopify

3dcart

3dcart staat vooral bekend om zijn sterke SEO-functies. Andere voordelen zijn geen transactiekosten, onbeperkte bandbreedte en een kant-en-klare Facebook-winkel. je kunt de software van 3dcart gebruiken om aangepaste kortingen, geplande promoties, couponcodes en meer te maken.

3dcart heeft een goedkoper basisplan dan veel andere SaaS-platforms, maar zoals voor zoveel dingen geldt: je krijgt waar je voor betaalt. Minder functies, minder thema’s en een gebrek aan zakelijke functionaliteit maken deze aanbieder meer geschikt voor kleinere bedrijven dan voor middelgrote verkopers die graag willen groeien en daarom ook willen kunnen opschalen.

Begin met een gratis proefversie van 3dcart.

Probeer 3dcart

Squarespace

Als je een visueel ingesteld iemand bent met beperkte e-commerce behoeften dan is Squarespace misschien jouw ideale e-commerce software. Het is geen platform voor bedrijven op enterprise-niveau, maar het biedt wel een zeer gebruiksvriendelijke drag-and-drop website bouwer.

Squarespace-klanten krijgen de beschikking over een indrukwekkend mobielvriendelijk sjabloonportfolio, productmanagementtools en een reeks verzend- en fulfilment-apps van derden.

Squarespace heeft vier service niveaus, en je zult een van de duurdere opties moeten kiezen om een e-commerce winkel op te zetten. Squarespace kan SEO technisch echter wel problematisch zijn: URL’s bootsen elkaar na, dus bepaalde pagina’s zien eruit als duplicate content en dat kan echt invloed hebben op je Google ranking.

Over het algemeen is Squarespace een geweldige website bouwer, maar niet de beste om te gebruiken voor e-commerce.

Ga aan de slag met Squarespace.

Probeer Squarespace

8. Verkeer naar jouwonline winkel leiden.

Het lanceren van een e-commerce site is eenvoudig. De uitdaging is veel verkeer naar de site krijgen. We behandelen zowel betaalde als gratis digitale marketingtactieken om het verkeer naar jouw website op gang te krijgen en de verkoop van je producten op te starten.

Organische marketingkanalen

Organische marketingkanalen hebben tijd nodig om tractie op te bouwen, maar ze creëren het sterkste rendement op lange termijn (ROI). Ze zijn dus erg duurzaam en daarom ook mijn absolute favoriet. Een paar van de beste tactieken zijn:

  • Zoekmachine optimalisatie (SEO): Relevante trefwoorden in paginatekst, productbeschrijvingen en andere website-inhoud verbeteren de positie in zoekmachines.
  • Marketing van inhoud: Dit omvat het starten van een blog op jouwsite, het optimaliseren van blogberichten, artikelen om gericht verkeer naar jouw site te leiden.
  • Sociale media-pagina’s: Actieve Facebook-, Instagram- en Twitterpagina’s zorgen voor nieuwe bezoeken.
  • Linkbuilding (off-page SEO): Het is erg moeilijk om Google-verkeer te krijgen zonder veel relevante links van hoge kwaliteit naar jouw website. Deze link building strategieën omvatten gastbloggen en het opzetten van link partnerships met andere sites in jouw niche.
  • E-mail marketing: E-mail is een enorm marketingkanaal voor e-commercebedrijven. Je zult een e-mail automation software moeten kiezen waarmee je e-mailpopups kunt maken, e-mails over achtergelaten winkelwagentjes kunt sturen, welkomstmailreeksen (met kortingen) kunt maken en gerichte, beeldrijke marketingmails voor promoties kunt sturen.

Betaalde marketingkanalen

Betaalde marketingkanalen leveren snel resultaten op en maken het gemakkelijker om een winstgevende online winkel op te zetten. Dus zijn ze een populaire keuze voor zowel start-ups als bedrijven met een groot budget. Vergis je echter niet in de kosten. Hoewel ze zorgen voor snelle online marketing winsten hebben ze meestal een lagere ROI dan gratis tactieken (met uitzondering van affiliate marketing, die een sterke ROI heeft).

Hier zijn enkele van de beste betaalde kanalen voor e-commerce merken:

  • Affiliate marketing: Bloggers en influencers met populaire websites nemen deel aan het affiliate programma van jouwbedrijf en krijgen affiliate commissies betaald voor elke verkoop die zij helpen genereren via hun affiliate links.
  • Influencer marketing: Social media influencers op Instagram, Facebook, TikTok, en andere platforms promoten je producten tegen betaling. (Hier zijn mijn gidsen over hoe geld te verdienen op Instagram en TikTok).
  • Pay-per-click (PPC) reclame: je stelt PPC-advertenties in bij Google Ads en betaalt elke keer dat iemand op jouw advertenties klikt. Dit kan ook Google Shopping-advertenties zijn. Die synchroniseren met jouw productcatalogus en jouw producten beschikbaar maken op het Google Shopping-platform. Jouw potentiële klanten zien deze dan als eerste in de zoekresultaten.
  • Advertenties op sociale media: Betaalde social media advertenties op Facebook kunnen nieuwe prospects targeten en eerdere websitebezoekers retargeten. Een van de beste Facebook Ads strategieën is het gebruik van hun DPA advertenties. Deze advertenties verschijnen voor Facebook-gebruikers die jouw productpagina’s hebben bezocht en benadrukken exact dezelfde producten die ze op jouwwebsite hebben gezien. Je kunt ook direct op Facebook verkopen met product listings.

De meest doeltreffende marketingstrategieën maken gebruik van een combinatie van verschillende kanalen om consumenten aan te trekken en conversies te genereren. Ook wel Cross-channel genoemd.

Als ik vandaag een webshop vanaf 0 zou op moeten starten, zou ik eerst een sterke SEO-strategie creëren. Dit omvat het uitvoeren van zoekwoord onderzoek rond termen die een hoog zoekvolume hebben en veel bezoekers in jouw doelgroep hebben.

Als je bijvoorbeeld Barbecues verkoopt, kunt je een blogbericht schrijven over de “Top 10 kleine barbecues” en in de inhoud linken naar jouw productpagina’s.

Vervolgens zou ik een sterke linkbuilding strategie ontwikkelen en samenwerken met andere blogs in jouw niche om backlinks te krijgen. Dit zal de Domain Authority (DA) van jouw website verhogen en het gemakkelijker maken om al jouw pagina’s gerankt te krijgen in zoekmachines.

Ten slotte zou ik betaalde reclame voorzichtig gebruiken en beginnen met retargeting-advertenties op Facebook. Daarna zou ik pas overgaan op PPC-advertenties op Google als je een sterke ROI kunt genereren. Maar persoonlijk ben ik geen fan van google ads. Momenteel maakt namelijk geen enkele van mijn sites gebruikt van deze betaalde variant (wel jaren gedaan, maar met wisselende resultaten).

9. Meten van je succes.

Analyse-instrumenten  zoals Google Analytics, helpen je te begrijpen hoe bezoekers jouw site bereiken en wat ze doen als ze daar zijn. Uiteindelijk geven ze ook inzicht in jouw conversiepercentages en verkopen.

Je kunt de gegevens die je uit analyses haalt gebruiken om productbeschrijvingen en pagina-inhoud te optimaliseren zodat meer van jouwbezoekers potentiële klanten worden.

SaaS e-commerce platforms, zoals BigCommerce, ondersteunen Google Analytics integraties. Als je een BigCommerce klant bent, maak dan een account aan bij Google Analytics, ga dan naar het Web Analytics submenu in de Geavanceerde Instellingen sectie van jouw controle paneel. Vink het vakje naast Google Analytics aan en plak jouw tracking ID in het Property ID veld om aan de slag te gaan. Veel andere ecommerce pakketten hebben een vergelijkbare functie. Voel je dus niet verplicht om per sé BigCommerce te gebruiken. Ook als een pakket dit niet heeft kun je het gewoon via je hosting instellen. Je hoster kan hier mee helpen, voor hen is het een heel eenvoudig klusje.

BigCommerce Google Analytics-integratie ondersteunt Enhanced Ecommerce en Site Search, waarmee je individuele paginaweergaven en zoektermen kunt evalueren.

U kunt analyses bekijken in Google Analytics (websiteverkeer), Facebook Insights, en in de statistieken van jouw emailmarketing software (als je die gebruikt).

Hier zijn enkele metrics en key performance indicators (KPI’s) om op te letten:

  • Sessies: Het aantal keren dat mensen jouw webpagina’s zien.
  • Bereik: Het totaal aantal mensen dat een van je advertenties heeft gezien.
  • E-mail click-throughs: Hoeveel ontvangers openen jouwe-mails en klikken op de bijgevoegde links.
  • Sociale media betrokkenheid: Hoeveel likes, shares, comments en clicks je krijgt op elke post die je maakt.
  • Online winkelwagen- en afrekenfouten: Wanneer je online winkelt, hoeveel mensen voegen producten toe aan hun winkelwagentje, maar verlaten vervolgens jouwsite zonder het afrekenproces te beginnen – of af te ronden.
  • Gemiddelde orderwaarde: De gemiddelde totale waarde van één bestelling op jouwsite.

Over het geheel genomen moet je deze inzichten bekijken en er actie op ondernemen om meer verkoop te stimuleren.

Conclusie:

Het vergt vastberadenheid en toewijding om een succesvolle e-commerce winkel op te zetten. Je hebt ook een goed product nodig in een groeiende niche, een goed business plan, het juiste e-commerce platform, en een goed onderbouwde marketing strategie.

Dit klinkt misschien als veel werk, wat het ook zeker is. Maar als je de doelen opsplitst en alles behapbaar en overzichtelijk maakt dan bouw je een webshop waar je trots op kunt zijn.

Nu online winkelen 24 uur per dag en 7 dagen per week de belangrijkste reden is waarom mensen online kopen, zou het opzetten van jouwe-commercewinkel wel eens een van de beste beslissingen kunnen zijn.

Wat voor soort webshop bent je van plan te starten? Zijn er uitdagingen waar je tegenaan loopt? Laat het me weten in de comments hieronder.

Author :

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

You Might Also Like

Over Eddy

Hoi, ik ben Eddy. Een enthousiast ondernemer, maar helaas eentje met z’n beperkingen. Benieuwd naar mijn hele verhaal?

Follow Me

De Beste Software

-Voor jou, persoonlijk getest-

Hot

Popular Articles

No Posts Found!

Hoe begin je met...?

-Mijn gidsen begeleiden je stap voor stap-

Hot

Categories

Edit Template
@Instagram
Lorem Ipsum is simply dumy text of the printing typesetting industry lorem ipsum.

© 2022 Created with Royal Elementor Addons