Als een van de snelst groeiende social media-platforms heeft Instagram snel meer dan one billion active users. TikTok is nog nieuwer maar Instagram krijgt nog steeds meer en meer gebruikers en wordt ook door vele influencers en bedrijven als belangrijk kanaal gebruikt.
In de afgelopen jaren is het uitgegroeid van een eenvoudige app om foto’s te delen tot een krachtige digitale marketingtool die influencers en bedrijven van alle groottes gebruiken om hun doelgroepen te bereiken.
Volgens Instagram Business gebruikt 60% van de mensen dit platform om nieuwe producten te ontdekken en 80% van hen volgt minstens één merk of bedrijf, maar liefst 200 miljoen accounts bekijken elke dag een bedrijfsprofiel, en 66% van de profielbezoeken komt van niet-volgers van het betreffende profiel. De exposure mogelijkheden zijn dus enorm groot.
Net als op Tiktok en Facebook, is social media marketing op Instagram relevanter dan ooit.
Als je geld wilt verdienen op Instagram heb je niet alleen maar veel volgers nodig. Je hebt ook een goed businessmodel, ookwel verdienmodel genoemd, nodig.
Waar begin je?
In dit artikel behandelen we de beste strategieën om dit jaar te beginnen met online geld verdienen op Instagram.
Laten we beginnen met de eerste van de 9 manieren
Hoe kun je geld verdienen op Instagram.
Mensen kunnen grof geld verdienen op Instagram: Het recente Hopper HQ-rapport beweert dat Kylie Jenner ongeveer $ 1,2 miljoen wordt betaald voor een enkele post op Instagram. Als je niet een van ’s werelds bekendste beroemdheden bent, kan je geschatte inkomen variëren, afhankelijk van het aantal volgers, betrokkenheid, reputatie en meerdere factoren.
In dit artikel behandelen we de beste manieren om geld te verdienen op Instagram:
1. Promoot Affiliate Links.
Om geld te verdienen met affiliate marketing, moet je lid worden van goedbetalende affiliate programma’s, zodat je affiliate links kunt toevoegen aan je Instagram en een commissie kunt verdienen op de verkopen die je genereert.
Als je het goed doet, kunnen affiliate links veel geld in het laatje brengen.
Aangezien Instagram een solide gebruikersbasis heeft van betrokken mensen, is het een perfecte plek om affiliate links te promoten,
Het maakt niet uit hoeveel volgers je hebt, je kunt een klikbare link invoegen in je Instagram bio. Veel vloggers gebruiken deze functionaliteit om mensen naar een aanbieding te sturen.
Instagram volgers letten goed op Instagram posts, dus het gebruik van bijschriften om te vertellen over affiliate marketing links is een goede manier om de aandacht te trekken.
Alle links in Instagram posts zijn echter niet klikbaar, dus het toevoegen van een URL is niet zo’n goed idee omdat lezers de link handmatig uit je tekst moeten kopiëren, daarvoor kun je beter naar je Bio verwijzen.
Het is dus beter om een call to action te schrijven, waarin je je lezers uitnodigt om op de link in je bio te klikken. Wel is het netjes en belangrijk om te vermelden dat je via de affiliatelinks commissie krijgt bij elke verkoop.
2. Fysieke en digitale producten verkopen.
De laatste jaren is Instagram een sterke omzetgenerator geworden voor veel webshops.
Omdat mensen Instagram echt gebruiken om producten te ontdekken en te kopen, hebben ze meer zakelijke accountfuncties uitgerold, zoals in-app afrekenen, de winkelknop, producttags en shoppable stickers om het winkelproces gemakkelijker te maken.
Een gloednieuwe tool die je kunt gebruiken om producten te verkopen vanaf Instagram is Square Online.
Deze tool haalt Instagram posts uit je feed, en maakt er een volledig werkende webshop van in 3 simpele stappen:
- Verbind jouw zakelijke Instagram-account met Square.
- Tag items in je Instagram posts die je wilt verkopen.
- Klik op “Publiceren” en start jouw eigen website.
Omdat het moeilijk is om producten online te verkopen via Instagram alleen, is het een goed idee om ook een website te hebben. En deze nieuwe tool van Square Online maakt dit super eenvoudig.
Je kunt gratis aan de slag met Square Online en je betaald alleen kosten per verkoop, je kunt het dus eenvoudig proberen. Daarna kun je upgraden naar een betaald abonnement wanneer je een webshop op een eigen domeinnaam wilt.
Je kunt natuurlijk ook een ander webshopplatform kiezen en Instagram vervolgens als belangrijk marketingkanaal gebruiken.
Als je een beginner bent, kun je ook een dropshipping bedrijf beginnen, zodat je niet je eigen producten hoeft te verzenden of retouren af te handelen.
Een andere optie is om producten via Amazon of Bol.com te verkopen en op die manier je producten op Instagram te promoten.
Hoe dan ook, je moet links naar je inhoud toevoegen op je Instagram-profiel (Bio).
Schrijf gewoon een oproep tot actie en voeg een websitelink toe, zodat geïnteresseerde volgers meer te weten kunnen komen over jouw aanbod.
En als je bent overgestapt op een Instagram creator account, kun je shoppable posts maken om fysieke producten in-app te verkopen.
Van goedkope cosmetica en tweedehands kleding tot luxe appartementen en dure auto’s, mensen kopen allerlei producten op Instagram.
Het maakt niet uit wat je verkoopt, jouw potentiële klant is er waarschijnlijk wel. Het is echter belangrijk om jouw niche te vinden en te kijken naar de concurrentie door te zoeken naar hashtags en trefwoorden waarop je je op wilt richten.
3. Publiceer Gesponsorde Berichten.
Influencer marketing zit in de lift, volgens Social Toaster: 92% van de mensen vertrouwt mond-tot-mond aanbevelingen, 76% van de mensen zegt dat ze eerder geneigd zijn content te vertrouwen die door gewone mensen wordt gedeeld dan dat die door merken wordt gedeeld. En 82% van de klanten wil verwijzingen van vrienden of kennissen voordat ze een aankoopbeslissing nemen.
Simpel gezegd, mensen zijn op zoek naar de aanbevelingen van anderen, dus het is geen wonder dat steeds meer merken hun heil zoeken bij influencers om hun merken en producten onder de aandacht te brengen.
Aangezien gebruikers hunkeren naar transparantie op Instagram, moeten alle influencers gesponsorde posts openbaar maken. Je moet dus aangeven wanneer het om gesponsorde inhoud gaat.
Je hoeft geen vaste aanhang te hebben om geld te verdienen met gesponsorde posts. Bij het kiezen van de juiste influencer letten de meeste merken goed op de engagement rate, dus zelfs grote merken willen werken met nano- en micro-influencers.
Omdat deze influencers in-person interacties hebben met de meerderheid van hun abonnees, leveren ze betere resultaten, wat betekent dat je een aanbod kunt krijgen, zelfs als je minder dan 1.000 volgers hebt op Instagram. Insta Marketing is dus voor iedereen toegankelijk.
4. Word ambassadeur van een merk
Gesponsorde berichten werken goed op Instagram, maar de meeste bedrijven willen een langdurige relatie met influencers opbouwen, dus zoeken ze merkambassadeurs die een bedrijf regelmatig in een positief daglicht kunnen stellen.
Aangezien Instagram the most preferred channel voor influencer marketing, is het een perfecte plek voor gebruikers om merkambassadeursprogramma’s te vinden en samen te werken met bedrijven om hun producten te promoten. Grote merken sturen ook vaak gratis producten naar influencers, zodat zij deze kunnen reviewen en promoten.
Je ziet dit bijvoorbeeld veel in de fitness branche, waar influencers eiwitpoeder en shakes aanbevelen. Maar ook in de kledingniche komt dit vaak voor. Een ander bekend iets zijn de maaltijdboxen, deze hebben vaak ook vaste ambassadeurs in de vorm van bekende Nederlanders.
De meeste merkambassadeurs tekenen contracten met merken om hun producten te promoten. En om betere resultaten te krijgen, moeten merken een influencer vinden die een aanhang heeft die de doelgroep vertegenwoordigt. Voor ambassadeurs betekent dit een grote kans om geld te verdienen, aangezien het standaardsalaris voor een merkambassadeur ergens tussen de 40 en 50.000 euro ligt.
Micro-influencers in een specifieke niche zijn vaak waardevoller voor merken dan grote beroemdheden, omdat ze een meer betrokken publiek hebben. De groep is kleiner, maar de betrokkenheid vele malen hoger.
5. Creëer Visuele Inhoud voor de Verkoop.
Het is geen geheim dat Instagram een visueel platform is: Mensen uploaden dagelijks meer dan 100 miljoen foto’s en video‘s. Het is echter niet genoeg voor merken om overdreven gepolijste professionele foto’s van hun product te uploaden om zich te onderscheiden van de massa.
Moderne klanten hunkeren naar authenticiteit, dus besteden ze veel aandacht aan door gebruikers gegenereerde inhoud.
De meeste consumenten zijn zelfs van mening dat User Generated Content 35% meer memorabel is dan andere media, dus bedrijven van alle groottes willen content publiceren die door hun klanten is gemaakt. Simpel gezegd, het is jouw kans om foto’s en video’s die je maakt te verkopen, want bedrijven zoeken deze juist!
In de reisindustrie nodigen bedrijven van allerlei omvang echte reizigers uit om foto’s te maken van hun ervaringen tijdens hun verblijf in hun accomodaties, in ruil voor gratis accommodatie of een ander soort betaling.
Het publiceren van door gebruikers gegenereerde inhoud in de reisindustrie levert geweldige resultaten op.
Een klein stadje in Nieuw-Zeeland, Wanaka, bereikte bijvoorbeeld een toename van 14% in het toerisme na het werken met Instagram-influencers die de beelden van de stad deelden op hun profielen.
Ik raad deze aanpak echter niet aan, tenzij je een enorme aanhang hebt. Er is niets vervelender voor hoteleigenaren dan een nep-influencer die vraagt om een gratis verblijf. Je wilt niet ergens getagd worden met de mededeling dat je brutaal bent of denkt alles zomaar even te kunnen krijgen. Doe dit dus alleen als je denkt dat je echt waarde kunt toevoegen voor dat merk. En onderbouw dit ook als je contact met hen opneemt.
6. Verlenen van diensten op het gebied van sociale-mediamarketing.
Het is geen geheim dat Instagram een sterk verkooppotentieel heeft, dus steeds meer merken willen dit platform gebruiken om producten te promoten, het doelpubliek te bereiken en de verkoop te verhogen. Volgens Business Instagram zijn er meer dan 25 miljoen bedrijven en 2 miljoen adverteerders op het platform.
De concurrentie neemt toe, dus merken hebben professionele hulp nodig als ze tussen dat geweld willen opvallen. Met andere woorden, er is veel vraag naar social media marketing diensten.
Merken en bedrijven hebben behoefte aan verschillende social media-marketingdiensten – van training en begeleiding tot maandelijkse ondersteuning. Dit betekent dat social media-experts veel mogelijkheden hebben om freelance-opdrachten te vinden en hun kennis op Instagram optimaal te benutten. Dit is dus een mooie verdienkans in het geval jouw eigen profiel nog niet genoeg oplevert.
7. Schrijf bijschriften voor bedrijven.
De tijd dat alleen grote merken zich Instagram-marketing konden veroorloven, ligt ver achter ons. Vandaag de dag willen merken en bedrijven van elke omvang dit platform gebruiken om hun producten en diensten te promoten, en 92% van de kleine bedrijven is van plan om meer tijd en moeite te investeren in social media-marketing.
Terwijl grote merken vaak een volledige eigen media en marketingafdeling hebben, zoeken kleinere ondernemers vaak naar freelance talent om de social media marketing kosten te drukken. Zo willen ze vaak creatieve specialisten vinden die tegen een lage kostprijs bijschriften en teksten schrijven voor hun bedrijven.
Kijk maar eens op de populairste online werkplaatsen zoals Freelancer en Upwork, en je zult honderden oproepen van bedrijven vinden.
Om een fulltime baanaanbod te krijgen, moet je bewijzen dat je sollicitatie zich onderscheidt van de massa, en de beste manier om dat te doen is door je social media marketing schrijfportfolio te laten zien. Bovendien moet je je Instagram-pagina creatief beheren, zodat geïnteresseerde werkgevers voorbeelden kunnen zien van teksten die je schrijft. Hoe creatiever, meer onderscheidend en boeiender je bijschriften zijn, hoe meer potentiële klanten geïnteresseerd zullen zijn.
8. Maak Instagram Stories Maskers en Filters.
Toen Instagram in 2016 de kortstondige content van Snapchat kopieerde en Instagram Stories lanceerde, had niemand verwacht dat de populariteit van deze tool zo enorm zou worden.
Vandaag de dag kijken of maken meer dan 500 miljoen mensen dagelijks Instagram Stories. Omdat dit type content voor een beperkte periode beschikbaar is, zijn mensen zeer betrokken en geeft het merken en bedrijven meer mogelijkheden om hun doelgroep aan de haak te slaan.
Bovendien maken bedrijven Instagram Stories-maskers en -filters om hun niche-expertise te etaleren en hun producten te promoten. Terwijl sommige bedrijven in-house ontwerpers hebben die filters voor hun maken, willen andere merken samenwerken met talenten die gespecialiseerd zijn in Instagram-maskers en -filters.
En als je geïnteresseerd bent in creativiteit, kun je een inkomstenstroom op Instagram opbouwen, aangezien de Spark AR Studio alle gebruikers in staat stelt AR filters te maken voor Instagram Stories.
Met de groeiende populariteit van Instagram Stories lijdt het geen twijfel dat vluchtige, kortstondige content de toekomst van sociale media is. Zo is het maken van Instagram-maskers en -filters een geweldige manier om je creativiteit te laten zien en geld te verdienen.
9. Freelance klanten vinden.
Instagram gaat niet alleen over het posten van schattige foto’s van je huisdier. Sinds we de mijlpaal van 1 miljard actieve Instagram-gebruikers hebben bereikt, is het een prachtig platform geworden om te netwerken en dan vooral voor mensen in de creatieve sector. Vandaag de dag gebruiken steeds meer professionals dit platform als een online portfolio.
Het maakt niet uit wat je voor de kost doet, of je nu een filmmaker, ghostwriter of spreker bent. Je kunt Instagram gebruiken om klanten te vinden.
Als mensen hun Instagram-accounts gebruiken om hun werk te toonstellen dan is het logisch om aan te nemen dat ze geïnteresseerd kunnen zijn in het vinden van nieuwe klanten. Bovendien kun je altijd je Instagram bio gebruiken om je bezoekers te vertellen dat je open staat om benaderd te worden voor werk.
Bovendien kun je proactief blijven en je diensten aanbieden – zoek gewoon een Instagram-account dat geïnteresseerd moet kan zijn in een samenwerking met jou en stuur hen een DM.
Webdesigners kunnen dit bijvoorbeeld goed als aquisitiemethode gebruiken.
Al met al is de sleutel tot succes om geloofwaardig te blijven in je niche, dus het is belangrijk om je werk te laten zien op Instagram en je bezoekers te vertellen dat je open staat voor nieuwe freelance mogelijkheden.
Tips om Instagram voor jou te laten werken
Hieronder volgen enkele tips om in gedachten te houden om Instagram voor jete laten werken.
Vind jouw niche
Het hebben van een Instagram-shop is een geweldige manier om je doelgroep aan te trekken en meer te verkopen dan je zou doen via sociale netwerken.
Om de juiste niche voor jouw bedrijf te kiezen, is het belangrijk om zorgvuldig onderzoek te doen. Probeer, indien mogelijk, in deze wereld te leven in plaats van de kwestie vanuit een intellectueel standpunt te benaderen: eet, slaap en adem het!
Authenticiteit is de sleutel
Mensen houden van authenticiteit. Dankzij je foto’s krijgen ze een inkijkje in je leven. Daarnaast is Instagram ook een uitstekend middel om je personal brand op te bouwen.
Om op te vallen op Instagram, moet je verhalen creëren die echt van jou zijn en die met de wereld delen! Je moet opvallen en onderscheidend zijn.
Het algoritme van Instagram is gebaseerd op de relevantie van je posts. Met andere woorden, als je originele content plaatst die waardevol is voor je volgers, zullen ze die vaker in hun feed zien!
Leer hoe je jezelf op de markt brengt
In al je marketingkanalen (of het nu Instagram, Shopify, Tiktok, of iets ertussenin is), marketing is een vaardigheid die je moet hebben.
Om te beginnen is de marketing van jouw product eenvoudig door het delen van persoonlijke verhalen van alledaagse ervaringen om een hint te geven over hoe het wordt gebruikt.
Wees transparant en bouw vertrouwen op
Of je nu Instagram-advertenties inzet, reels maakt of een Instagram live doet, het is belangrijk om volledig transparant te zijn. Met andere woorden: al je communicatie moet duidelijk en gemakkelijk te begrijpen zijn!
Mensen doen zaken met mensen die ze kennen, aardig vinden en vertrouwen. Daarom is het opbouwen van een merk waarmee jouw klanten in gesprek willen gaan een cruciaal onderdeel van online marketing.
Zorg voor een geweldige klantenservice
Als je producten verkoopt op Instagram, moet je online winkel ontworpen zijn om uitzonderlijke klantenservice te bieden. En als je net begint, is het inzetten van een Shopify dropshipping winkel de beste manier om dit te doen!
Vergeet niet dat Instagram vooral een gemeenschap is. Je verkoopt je producten op Instagram om in gesprek te komen met mensen die er net zoveel van houden als jij.
Als je online geld wilt verdienen, moet je je niet alleen richten op de verkoop van producten; het is ook belangrijk om ondersteuning te bieden aan jouw klanten en een klantenbestand op te bouwen.
Als je wilt dat mensen je vertrouwen dan moet je voor ze zorgen en betrouwbaar zijn.
Hoeveel geld kun je verdienen op Instagram?
Beroemdheden kunnen veel geld verdienen met hun posts op Instagram. Uiteraard hangt je inkomen af van je reputatie, je aantal volgers, en je vermogen om je aantal volgers te laten groeien.
Om jouw te verwachten inkomsten uit jouw online aanwezigheid en sociale accounts te berekenen, is het belangrijk om jouw engagement rate te berekenen. Waarom? Engagement laat zien dat je publiek actief is, dus het is geen wonder dat de verdiensten sterk afhankelijk zijn van deze metric.
Kijkers en kliks betekenen niets, tenzij gebruikers actie ondernemen.
De formule is vrij eenvoudig: Combineer het aantal likes en comments per post en deel dit door het aantal volgers, vermenigvuldig vervolgens met 100:
Het maakt niet uit wat jouwengagement rate is, er is altijd ruimte voor verbetering. Het belangrijkste idee is om je niche te vinden en je diensten te promoten, zodat je inkomen ook kan groeien.
Hoe geld te verdienen op Instagram FAQ
Kan ik producten verkopen op Instagram?
Ja, je kunt producten verkopen op Instagram met Shoppable Posts. Het is echter het beste om een ecommerce platform in combinatie met Instagram om je verkoopkanalen te vergroten. Hier zijn de stappen om te beginnen:
1. Maak een Instagram account aan en zet deze om naar een zakelijk profiel.
2. Zorg ervoor dat je een Facebookpagina hebt met een actieve productcatalogus.
3. Zorg ervoor dat je fysieke producten verkoopt, want diensten zijn niet toegestaan.
4. Zodra je in aanmerking komt, kunt je producttags toevoegen aan jouw individuele berichten. Om dit te doen, selecteer je een foto die je wilt taggen, tik je op het product op de foto, voer je de productnaam in uit jouwcatalogus en klik je op klaar.
Kan ik geld verdienen met 1.000 Instagram volgers?
Je zult waarschijnlijk niet veel geld verdienen met 1.000 volgers, maar het is nog steeds mogelijk. Merken betalen meestal ergens van € 10 per 1.000 volgers tot € 500 voor elke 1.000 volgers, afhankelijk van jouw niche en engagementrate..
Als je ongeveer 1.000 volgers hebt en geld wilt verdienen, moet je kijken of je Instagram kunt koppelen aan andere marketingkanalen.
Je zou bijvoorbeeld een blog kunnen beginnen en linken naar je digitale producten of affiliate marketing artikelen vanaf Instagram. Daarnaast zou je producten op je eigen website kunnen verkopen met een ecommerce platform. Hoewel je niet veel geld zult verdienen met 1.000 volgers, kunnen omnichannel marketingstrategieën je inkomsten uit andere kanalen een boost geven.
Hoeveel volgers heb je nodig om geld te verdienen op Instagram?
Het aantal volgers dat je nodig hebt om geld te verdienen op Instagram varieert afhankelijk van je branche. Hoewel je geld kunt verdienen met 1.000 volgers of 1 miljoen volgers, moet je je richten op engagement.
Micro-influencers met een zeer betrokken publiek kunnen waardevoller zijn voor merken dan grote beroemdheden met miljoenen volgers. Vergeet niet dat merken niet alleen impressies en views willen, ze willen dat gebruikers actie ondernemen – leads, e-mail sign-ups, en sales.
Hoe krijg ik snel Instagram volgers?
Om je Instagram snel te laten groeien en je volgersaantal op te bouwen, zijn er veel verschillende strategieën. Hier zijn enkele van de toppers om te proberen:
1. Plan een Instagram social media marketing strategie op basis van je doelgroep.
2. Maak een goed geplande bio en profiel.
3. Zorg voor consistente branding en kleurenschema’s.
4. Begin met het delen van hoogwaardige content en promoot via andere sociale kanalen.
5. Gebruik een hashtag tool om relevante hashtags te vinden en voeg er tot 30 toe aan elke post.
6. Plan en post op een consistente basis.
7. Organiseer wedstrijden, weggeefacties, sweepstakes, en bied promo codes aan om gebruikers te verleiden om je te volgen.
8. Gebruik influencer marketing tools om in contact te komen met andere influencers in jouw niche en werk eraan om op hun accounts te verschijnen.
9. Gebruik Instagram ads om te betalen voor meer volgers.
10. Word lid van Instagram communities in jouw niche en wees een actief lid van de community.
Hoeveel Instagram volgers wordt als gemiddeld beschouwd?
Hoewel het aantal volgers sterk varieert per account, wordt het gemiddelde aantal volgers geacht rond de 150 te liggen. Er zijn veel profielen met 100 volgelingen maar minder met miljoenen followers
Als je een individu bent met een persoonlijke account of een klein bedrijf, kunt je een lager aantal volgers hebben. De sleutel is om een betrokken en actief publiek te behouden in plaats van te focussen op kwantiteit.
Hoe word je gesponsord op Instagram?
Gesponsord worden op Instagram vereist veel werk en een consistente aanpak om je volgersaantal te laten groeien. Meestal zul je moeten pitchen voor betaalde sponsoring in plaats van dat merken naar jou toe komen. Hier zijn wat tips om gesponsord te worden:
1. Definieer je merk en ken je publiek door en door.
2. Post consequent met hashtags en geotags.
3. Tag merken in je posts die in jouw niche zitten.
4. Neem contactinformatie en links op in je bio.
5. Begin met het benaderen van bedrijven/merken voor betaalde sponsoring.
Conclusie
Instagram is een van de snelst groeiende social media-platforms met de hoogste betrokkenheid, dus het is gemakkelijk om geld te verdienen op het platform als je het op de juiste manier gebruikt. Van gesponsorde posts tot social media marketingdiensten, er zijn veel creatieve manieren voor iedereen om geld te verdienen op Instagram.
Uiteindelijk is tijd en moeite steken in Instagram een geweldige investering die na verloop van tijd wordt opgebouwd. En het is nooit te laat om te beginnen!